Hoofdstuk 1 [ONDERZOEK] Studenten: flitsbezorging is positieve ontwikkeling #reseach #disruptie

In 2021 hebben verschillende flitsbezorgdiensten een dominante plek in het straatbeeld ingenomen. Studentenplatform StudeerSnel.nl, in het buitenland bekend als StuDocu, heeft ruim 1300 studenten uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gevraagd hoe zij naar flitsbezorging kijken en wat hun voornaamste redenen zijn om van deze diensten gebruik te maken. 

 

Studenten van alle markten thuis

Het is een dienst die internationaal vooral wordt gezien als aanvulling op het huidige retaillandschap. In Nederland doet vijftig procent inkopen bij zowel flitsbezorgers, in de supermarkt als op de lokale markt. Vijf procent laat uitsluitend binnen minuten thuisbezorgen. Het bestellen van vergeten boodschappen is een veelgenoemde reden om van flitsbezorging gebruik te maken (vierenveertig procent). De ouderwetse supermarkt scoort punten op het gebied van aanbiedingen; bijna vijftig procent van de Nederlandse studenten geeft aan dat dit een reden is om naar de supermarkt te gaan. Daarnaast is het sociale aspect van de supermarkt een belangrijke beweegreden: zesendertig procent geeft aan het fijn te vinden om na een dag studeren in de supermarkt even onder de mensen te komen.

Flitsbezorgers onderscheiden zich lokaal

Het aanbod van lokale producten wordt in alle landen bijzonder gewaardeerd; ten minste 83 procent (NL) tot zelfs 100 procent (BE) vindt het fijn als er producten te krijgen zijn van lokale ondernemers die niet in de schappen van de supermarkt liggen. Sadik Cevik, General Manager van Gorillas in Nederland: “Lokale producten aanbieden is voor ons ontzettend belangrijk. Zo steunen wij lokale ondernemers, omdat hun producten via onze dienst een breder publiek bereiken. Maar ook vergroot het de variatie en kwaliteit van ons assortiment. Daarnaast merken we dat onze klanten graag lokale producten kopen. Zo behoren in Amsterdam het Ijwit-bier van Brouwerij ‘t IJ en gembershots van JuiceBrothers tot de meest verkochte producten, en stoppen Rotterdammers vaak eieren van Floating Farm en broodproducten van Jordy’s Bakery in hun winkelmandje.”

Nederlandse student blijft liever binnen

Opvallend is dat Nederlandse studenten als voornaamste reden voor het gebruik van een flitsbezorgdienst niet de deur uit te hoeven opgeeft (vijfenzeventig procent). In het buitenland wordt het tijdbesparende aspect – waarmee meer tijd voor andere dingen vrijkomt – juist als voornaamste voordeel genoemd (ongeveer zestig procent in alle markten).

Studenten wegen ook het maatschappelijk belang mee; het vergroten van werkgelegenheid voor jongeren en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt ziet internationaal twintig procent van de studenten als een voordeel van flitsbezorging. Nederlandse studenten zien het als een goede ontwikkeling dat er innovatieve bedrijven zoals flitsbezorgers naar de stad komen (zesentachtig procent) en zijn tevreden met hoe de dienst nu is ingericht. Wereldwijd voelen de jongeren weinig voor verdergaande technische uitbreiding in de vorm van verbinding van de app met de koelkast of data-gedreven suggesties. Ze hebben dus geen behoefte aan vooraf ingevulde boodschappenlijstjes. Ook voelen ze weinig voorn robots of drones die de boodschappen nog sneller bezorgen.