Hoofdstuk 1: Lang leve de nieuwe conversiefunnel, die geen funnel meer is!

 

Onderzoeker Forrester heeft een nieuwe funnel gepresenteerd. Een echte funnel is het niet meer, het meer een moderne conversiemethode die rekening houdt met het crosschannel gedrag van consumenten.

Het model – dat het online conversieproces beschrijft – bekijken kunnen we de diverse onderdelen uitleggen als:

Discover, waarbij bezoekers een merk of product actief of passief ontdekken kunnen. Hierbij is er sprake van verschillende touchpoints tijdens het pad dat de consument beloopt. Consumenten kunnen bijvoorbeeld bewust een product willen ontdekken of toevallig overtuigd raken van het merk of product.
Explore, is het beter bekijken van het aanbod, product of merk. Dit kan multichannel of crosschannel gaan. Bezoekers kunnen dit bijvoorbeeld doen via de mobiel of fysiek in een winkel.
Buy, is het proces waarin de consument de producten vindt, aanschaft en afrekent in de online kassa. Hierbij hoort ook een tevreden gevoel en een gemakkelijk en efficient online koopproces. Forrester geeft aan dat 52% van de Amerikanen in 2014 een webshop – waarbij zij een slechte koopervaring hadden – nooit meer bezoeken.
Engage, is wellicht het meest opvallende onderdeel van dit model omdat het – in dit model – na de aankoopfase komt. Het betrokken zijn met het product – en het kanaal – vindt voor, tijdens en na de koop plaats. Zo kan een tevreden koper zijn ervaring na de aankoop delen in de social media. Forrester bedoelt met de betrokkenheid die na de koop plaats vindt de
kans op retentie en herhaalbezoek. Ook zorgt engagement voor langdurige trouwe consumenten en het delen van de positieve koopervaring. Het oproepen van engagement na de koop wordt call-to-engagement genoemd. Het via e-mail vragen om een productbeoordeling op de site te plaatsen
is hiervan een voorbeeld.