Het NLO (Nationaal Luister Onderzoek) heeft samen met onderzoekers Ipsos en Kantar besloten de lancering van het nieuwe luisteronderzoek uit te stellen. Het onderzoek zou pas eind 2022 moeten gaan plaatsvinden. Het oprichten van een nieuw en gedegen panel, zou de oorzaak zijn als ook de nieuwe methode van onderzoeken.
Zodra de opbouw van het representatieve panel gereed is, wordt de radiomarkt voorzien van robuuste luistercijfers.
Het nieuwe luisteronderzoek maakt deel uit van het NMO Multimedia Panel dat de currencies van tv, radio en online media voedt. Het panel, dat bestaat uit 3.500 personen, wordt uitgerust met de Ipsos’ MediaCell-meetapp. Uit de eerste bevindingen blijkt dat het onboardingsproces en het vervolgens vasthouden van panelleden die gebruik maken van de Ipsos-technologie langzamer verloopt dan verwacht.
Hybride
Het nieuwe onderzoek gebruikt een hybride meetmethode waarbij de kern bestaat uit een meting via een smartphone-app. Hiervoor wordt de MediaCell+ app van Ipsos gebruikt die passief het luistergedrag op alle apparaten en platformen meet en onderzoeker Kantar draagt zorg voor de panelleden.
De metingen in het NMO Multimedia Panel leveren naast de radio-currency, ook inzicht in het online gedrag op de smartphone en zullen een aanvulling zijn op de kijkcijfers.
Bron: NLO april 2022