Hoofdstuk 1: ‘Digitale marketingkanalen in Europa met 10 procent gegroeid, e-mail nummer 1 conversie!’

Standard

13926_di_mobile_traffic_industry (1)

 

De digitale marketingkanalen groeien gestaag door in Europa. De nieuwste editie van Adobe Digital Index (ADI) zegt dat het aantal digitale marketingkanalen in Europa over de afgelopen twee jaar met tien procent is gegroeid. Een analyse van meer dan 1,3 biljoen pagina-bezoeken aan meer dan tienduizend websites in Europa en Noord-Amerika geeft aan dat marketeers meer gebruik maken van touchpoints om de klant te bereiken. Het doel van de uiting bepaalt de keuze van het kanaal dat wordt gebruikt; search, display en social worden gebruikt voor het opbouwen van merkbekendheid en e-mail voor klantconversie.   

E-mail: koning van de conversie

E-mailmarketingverkeer kent een geleidelijke groei voor zowel mobiel als desktop (acht procent) en ADI toont aan dat het een belangrijke rol speelt in het verhogen van de conversie en loyaliteit. Voor mobiel en desktop behaalt e-mail de hoogste ratings van alle geanalyseerde kanalen. Hoewel display traffic via mobiel in Europa afneemt met tien procent, toont het onderzoek aan dat display bestaande klanten aanmoedigt om terug te keren naar de website. Deze bezoekers zullen zes keer sneller iets kopen dan bezoekers die niet eerder een aankoop via de website hebben gedaan. Dit geeft de waarde weer van e-mail en display in het onderhouden van klantrelaties.

Zoekmachines genereren het meeste mobiele verkeer naar een website

Mobiel, dat wordt gezien als katalysator van digitale transformatie, wordt steeds vaker door marketeers ingezet om prettige klantervaringen te bieden. ADI toont aan dat zoekverkeer belangrijker is geworden dan direct verkeer omdat de huidige mobiele browsers het zoeken naar content makkelijker maken. De afgelopen twee jaar was er een groei in gebruik van zoekmachines van ongeveer zeventig procent, waardoor zoekopdrachten 47 procent van alle mobiele bezoeken in 2015 genereerden. Direct verkeer naar een mobiele website daalde met ongeveer dertig procent. Daarnaast bleek dat social media verkeer een groei kent van 65 procent, wat bijdraagt aan de groei van mobiel.

First touch of last touch

De toename van het aantal kanalen geeft precies weer hoe complex marketinginteractie is geworden. Voor veel marketeers is e-mail nog altijd het beste kanaal voor ‘last-touch’ conversie, maar het is belangrijk om niet te vergeten dat search, display en social belangrijk zijn voor het opbouwen van merkbekendheid, oftewel ‘first en middle touch’”, zegt John Watton Director Digital Marketing EMEA bij Adobe.

Uiteindelijk gaat het om het opbouwen van een consistente klantervaring, ongeacht het kanaal dat wordt gebruikt. Het handmatig beheren van al deze kanalen is vrijwel onmogelijk, daarom wordt het gebruik van programmatische tools steeds belangrijker voor marketeers.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *