[Hoofdstuk 3,4 en 5] Tips: ecommerce en conversie

Standard

fashion-ecommerce-asia-infographic

De e-commercesector verandert. Het is niet alleen de omslag van offline naar online, de concurrentie tussen (online) retailers neemt toe en zet druk op onderscheidende factoren zoals snelheid, flexibiliteit en conversie. TIE Kinetix, aanbieder van e-commerce en channelmarketing Software-as-a-Service-oplossingen, noemt vijf ontwikkelingen op het gebied van e-commerce die momenteel veel invloed hebben in de sector.

1. Verhogen conversie prioriteit bij marketeers

Het grote aanbod aan online retailers maakt het voor marketeers moeilijk om klanten aan hun merk te binden en verkeer naar de website te genereren. Daarom heeft het behalen van optimaal rendement uit conversie hoge prioriteit. Door nieuwe analytics-technologieën en self service-tools zijn marketeers in staat elke dag de conversie van hun website te monitoren en bij te sturen. Het gebeurt dan ook steeds vaker dat grote organisaties geen jaarbudgetten, maar maand- of weekbudgetten aan de marketingafdeling beschikbaar stellen. Op deze manier kunnen er direct maatregelen worden getroffen wanneer de conversie tegenvalt.

 

 

2. Mobiel is eerste aanspreekpunt voor nieuwe en bestaande klant

Het is niet nieuw dat online platformen geschikt moeten zijn voor elk device, maar mobiel is steeds vaker het eerste aanspreekpunt met de nieuwe én bestaande klant. Wanneer de website niet is geoptimaliseerd voor mobiel, zal deze niet hoog in de zoekresultaten staan. Een geoptimaliseerde website voor mobiel vereist andere technieken, zoals een ‘single page’, waar de marketingactiviteiten op moeten worden afgestemd.

3. Gepersonaliseerde aanbiedingen 

De tijd dat bedrijven wegkomen met enkel het verzamelen van klantdata is voorbij. Het interpreteren van klantdata en in kaart brengen van klantbehoeften middels technische applicaties, maakt het mogelijk om gerichte aanbiedingen per individu te doen. Deze gepersonaliseerde aanbiedingen vergroten de kans dat klanten aankopen doen.

4. Integratie systemen om snelheid te vergroten

De achterkant van een webshop is essentieel voor het succes van de organisatie. Verouderde verwerkingssystemen of niet-gekoppelde systemen beperken de flexibiliteit en efficiëntie. Zo kan een laadtijd van een webpagina die één tiende seconde korter is dan die van de concurrent al voor meer aankopen zorgen. Systeemintegratie verkort niet alleen de laadtijd van de website, maar vermindert ook foutpercentages, vereenvoudigt data-uitwisseling met handelspartners en bespaart kosten.

5. De term e-commerce verdwijnt

De e-commercesector is breder dan dat de naam doet vermoeden. De nieuwe term, digital commerce, is geïntroduceerd door Gartner en integreert het digitale aspect, zoals mobiel, omnichannel en personalisatie, door data-analyse. Deze ontwikkeling zorgt voor een verandering in de mindset van organisaties, waarbij het niet meer gaat om enkel de techniek, maar wat ermee wordt gedaan. Mark Wolffenbuttel, General Manager Operations bij TIE Kinetix:

De e-commercesector verandert in rap tempo, mede doordat zoekmachines hun algoritmes continu aanpassen. Retailers moeten wel mee in deze verandering, willen ze concurrerend blijven. We merken dan ook dat klanten steeds meer behoefte hebben aan advies over hoe ze optimaal rendement kunnen halen uit conversie en hoe techniek hen hierbij kan faciliteren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *