SOCIAL ROI-MODEL van Weinberg #ROI #conversie

Standard

Neen niet die Nederlandse Weinberg maar de Amerikaanse schrijfster, consultant en blogger Tamar Weinberg. Weinberg is bekend van haar boek ‘The New Community Rules: Marketing on the Social Web’ waarin zij een aantal modellen introduceert.

Weinberg begint haar 5-stappen-model met Bereik. Vervolgens bepaalt Frequentie en de Traffic de kwaliteit en het effect van jouw handelen met het behaalde Bereik. Vervolgens de goed te meten Invloed (denk aan Klout.com die dit steeds beter meet), vervolgens komt Weinberg met de tussenstappen Gesprekken & Transacties. De Duurzaamheid moet de uiteindelijke conversie of ROI bewerkstelligen. Wat het model zeker mist zijn de doelen en doelstellingen.

Branding 

Als Branding en Bekendheid een doel van jouw social media strategie is, dan is de kans op ROI reëel. Is het massaal behalen van extra omzet in een korte tijd, dan breekt dit modelletje meteen af. Ook staat sociale media niet op zichzelf. De menselijke open vorm van online media krijgt veelal structuur binnen een online marketingmix en bij aanhaking bij college marketingmiddelen in de mix. Het is de olie in jouw marketingmotor.

Bereik is duidelijk

Het bereik is duidelijk.  Toch zal je dit veel meer moeten finetunen dan dat je op een dag zegt:’ik ga eens lekker een flinke crowd bijelkaar vergaren’. Afhankelijk van jouw imago, dienst, organisatie en vooral doelen zul je een kwalitatief bereik bij elkaar moeten gaan brengen. Sociale media heeft de charme van een massamedium maar is dat in het beginsel niet. Keiharde goedlopende virals zorgen (multichannel) voor een massabereik, maar dit is helaas meer uitzondering dan regel.

Invloed

Autoriteitsmarketing wordt onderschat. Wat helemaal wordt onderschat is de mate waarin dit ooit kunt bereiken. Het lijkt alosf sociale media wederom dat tovermiddel is dat elke … tot een autoriteit maakt. Er is zoiets sterks als perceptie en sociale acceptatie. Een paar volgers of sociaal mediale participanten die negatief op jouw merk, organisatie of persoon inhakken en je bent je invloed deels kwijt. Invloed moeten we wellicht vertalen door ‘autoriteit’ en de aannemelijkheid van de afzender. Wat daar draait communicatie nog steeds om: ‘Hoé betrouwbaar, sterk en aannemelijk is de afzender dat wij in de boodschap gaan geloven?’

Doelen

Het lijkt dat we op deze manier ‘eenvoudig’ resultaat kunnen boeken. Kijkend naar de gesprekken (en dialogen) dan zijn dit juist eigenschappen van het medium sociale medium en niet het resultaat van jouw inspanningen. Veel zal nog steeds converteren zonder een noodzakelijk gesprek in de sociale media. De dialogen zullen eerdere een engaged archief moeten vormen voor een ieder die zichzelf wil overtuigen door gebruik te maken van social media. Denk hierbij aan de reviews en miljoenen beoordelingen van reizen, muziek, boeken en meer. Het middel Twitter wijst bij voorbeeld uit dat maar 5% hyperactief is met dialogen en interactie. Zij creëren bijna de helft van de dagelijkse tweets (!). Dit betekent dat er dus zo een 95% passieve massa rest.

Conclusie

Conclusie: een leuk model voor ergens op de Powerpoint. Goed dat wij die complexe sociale media in modellen ‘ophakken’. Of je daadwerkelijk hiermee een doelgericht plan met ROI kunt opbouwen voor zomaar een willekeurig persoon of organisatie dat betwijfel ik zeer.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.