Masterclass auteur Patrick Petersen tijdens #MARCOM14 op 3 juni 2014! Schrijf je nu in!

Standard

hcsmarcom

Contentmarketing lijkt de succesvolle kern te zijn van moderne digitale marketing. De container genaamd ‘social media’ wordt eindelijk gevuld met relevante content. Maar welk verhaal wil je gaan vertellen, aan wie, en hoe? 

[door Patrick Petersen] Met Bill Gates’ Content is King werd in de jaren ’90 al benoemd dat de toekomst vooral over content zou gaan. Nu weten we dat naast content ook factoren als context, (social media) communities en conversaties belangrijk zijn. Daarnaast is consistentie in storytelling vitaal. En je moet natuurlijk wel een engaging verhaal hebben voordat je serieus aan de slag kunt met contentmarketing.

Content is eigenlijk ‘queen’ 

Als we teruggaan naar de uitspraak dat content de koning is van de kanalen, communities en andere inzet van moderne media, dan is engagement de koningin. Content is queen is nu een populaire uitspraak. Ondanks de moderne uitstraling heeft contentmarketing wel zeker verbindingen met ‘old school’ pr, communicatie, voorlichting en natuurlijk aloude marketing. Het is geen hype maar heel natuurlijk ontstaan uit de virtualisatie van oude leergebieden, zoals communicatie en marketing maar vooral journalistiek.

De ideale mix van content – die als een warme jas over de boodschap gaat – en de juiste kanalen vormen het hart van succesvolle contentmarketing. De roep om meer interactie vanuit de consument maakt deze frisse vorm van marketing compleet. Waar contentmarketing zich vooral op de uitvoering, publicatie en creatie van de juiste content voor de juiste channels richt, is de rode draad van deze mix vastgelegd in de contentstrategie.

Een engaging contentstrategie 

Bij het ontwikkelen van een contentstrategie denk je na over het verhaal, en hoe de content moet gaan overtuigen. Het geeft een concrete richting aan de manier waarop contentmarketing – met het creeren en publiceren van de content – het moet bewerkstelligen.

Een contentstrategie draait concreet om een doordachte mix van:

– Wat je wilt vertellen aan je publiek
-Wat je zou moeten zeggen.
– Wat je publiek wil horen

Content is niet alleen inhoud

De benadering van content is zeer breed en vooral crossmediaal, beter gezegd crosschannel. Content kent verschillende mediavormen en gaat door alle kanalen heen. Zo kan content de commercial zijn die op tv wordt uitgezonden, de dialoog op Twitter, de foto’s die je deelt op Facebook en het artikel in de krant.

Content maakt sociaal

De inzet van een contentstrategie verandert de manier van informatieoverdracht. Contentmarketing kan helpen merken socialer te maken. Goede content lokt meer interactie en dialoog uit. Bewust gebruikte content lokt reacties uit waarmee een attitude jegens een merk of campagne kan veranderen. Denk aan recommended of user-generated content waarin ervaringen van gebruikers in eigen content worden gedeeld in communities.

Marcom Academy
Combineer je bezoek aan MARCOM14 met een masterclass in de MARCOM Academy die we samen met het NIMA hebben samengesteld. Topdocenten verzorgen intensieve masterclasses van 2 uur. Patrick Petersen (auteur van bestseller Handboek Content Strategie) geeft op 3 juni de masterclass ONLINE CONTENTSTRATEGIE MET ENGAGING CONTENT.

Onderdelen die deelnemers gaan leren:
– Wat is contentmarketing en contentstrategie?
– Is het delen van content met een branded karakter genoeg voor het behalen van conversie?
– Wat kunnen branded content, earned media en een omschreven contentstrategie betekenen voor je contentmarketing?
– Wat is eigenlijk engaging content?

Bekijk het volledige programma op Marcom14.nl/academy en schrijf je in!

– See more at: http://www.adformatie.nl/artikel/marcom-academy-over-de-noodzaak-van-een-doordachte-contentstrategie#sthash.luKWFTU1.dpuf

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.